Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, August 16, 2022

Spaghetti goreng tomyam

masak dengan bahan apa yang ade dalam stok jer... kiranya derhakakan resepi lah ni ya, tapi kita yang buat dia kan, so sesedap rasa tekak kita yang nak makan lah. apa pun memang sedap lah walau pun tak cukup bahan... jom check resepi dari cmg ni...

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram spaghetti, rebus hingga lembut, gaul dengan minyak zaitun
udang secukupnya, cuci dan toskan
1 1/2 camca besar pes tomyam (kak rose guna homemade paste tomyam)
1 biji bawang besar, cincang halus
2 ulas bawang putih cincang halus
1 genggam brokoli yang dah disiang
2 helai daun limau purut
8 biji cili padi, cincang halus (guna 2 biji jer... pun dah pedas!)
Sos ikan secukup rasa (x suka...gantikan dengan garam jer)
Sedikit gula
Hirisan daun bawang untuk hiasan ( x dak la)
Hirisan cili padi untuk hiasan
Belahan limau kasturi untuk hiasan (ada limau nipis jer, so x buh la)
Minyak zaitun untuk menumis

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan minyak zaitun, tumis bawang putih, bawang merah  hingga layu. Masukkan cili padi cincang dan pes tomyam, kacau rata dan masak hingga rempah garing.
  2. Masukkan udang dan sedikit air. Bila udang berubah warna, masukkan brokoli, daun limau purut dan spaghetti, gaul rata dan tambah sos ikan secukup rasa dan secubit gula. Gaul hingga mesra. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. Hidang dengan menabur hirisan daun bawang dan cili padi. Perah jus limau kasturi sebelum dimakan, jika suka....


 

2 comments:

Seri Kandi Di Tanah Jauhar said...

Saya baru berangan nak masak ni malam nanti, Kak Rose. hihihi.

Kak Rose said...

selamat memasak dan menjamu selera SK..