Lanai Kijang

Lanai Kijang

Sunday, May 3, 2020

Iftar #9 mee goreng lagi..

Asalamualaikum, salam hujung minggu da selamat berpuasa

 Insya Allah hari dah hari ke sepuluh kita berpuasa..semuga dipermudahkan untuk kita semua dalam menjalani ibadah puasa dimasa2 pkp ni kan.. begitu juga buat tukang dapo ni untuk siapkan menu berbuka... kak rose memang tak berapa gemar membeli juadah berbuka, masih prefer untuk masak sendiri walaupun apa seadanya lah... so semalam cuma buat mme goreng ni. ni dah kali kedua buat  untuk berbuka... dan bila dah makan berat masa berbuka, nasi memang slow lah nak jalan kan.. tapi kalau buah tu memamng laju jer lah ngapnya..

 mee goreng mamak yang tak de kicap pekat...apa pun en asben kata sedap tu kira ok la kan..

 dan untuk lauk nasik pulak cuam buat sup telor dan sambal ikan bilis kicap ni... ada leftover ikan tenggiri sambal, so kita makan yang tu jer la kan... tak baik membazir.. ada orang tak boleh makan menu2 letover ni kan... tp kami tak kisah pun asalkan ianya tak memudaratkan..

sambal ikan bilis cili hijau kicap ni kenangan sungguh lah.. arwah mak memang suka buat macam ni, guna cili hijau yang muda, racik halus halus so memang tak pedas lah kan...goreng garing ikan bilis, tumiskan bawang putih, bawang merah dan cili yang diracik halus tadi, dah layu bubuh kicap, gaul bagi rata, perasakan dan padam api.. masukkan pula ikan bilis goreng tadi. siap. 😋😋 Al-Fatihah untuk arwah emak.

No comments: