Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, May 26, 2020

Iftar #30 mee udang

Alhamdulillah, it is a wrap...
selamat tinggal ramadhan dan selamat datang syawal
lambat bersiaran untuk menu berbuka puasa hari terakhir ramadhan..

 masih belum terlambat untuk ucap selamat hari raya, maaf zahir batin, kan.. hari terakhir berpuasa kak rose masak mee udang atas permintaan en asben... senang tukang masak kalau ada request menu macam ni kan... tapi sedikit renyah nak sediakan semuanya in between nak sediakan bahan2 memasak untuk hidangan pagi raya... walaupun cuma beraya sendiri2, tapi hari kemenangan ini haruslah kita sambut dengan kesyukuran dengan nikmat rezeki yang Allah berikan Aamiin..

 so ini lah menu hari terakhir puasa tu.. walaupun lambat nak jugak tepek kat sini buat kenangan kerajinan tukang dapo ni memasak setiap hari untuk hidangan berbuka...mee udang yang lemak kaw kaw dengan segala dayang pengiringnya...

 seperiuk kuah untuk mee udang berposing atas dapo jer... dan terus ke meja... tak kuasa dah nak senduk cantik2... kawan2 jangan ikut kemalasan macam kak rose ni ya...😜😜

 mee udang seadanya, bawang goreng pun dah lupa nak tanur atas tu... hentam saja lah kan...

 buah yang sentiasa ada...mangga lemak manis yang sangat besar saiznya.. sebiji penuh pinggan bujur besar nih!
dalam kalut tu siap jugak sagu gula melaka ni... dari awal puasa teringin nak makan tapi sampai akhir puasa baru lah dapat buat.. Alhamdulillah.. dan syukur sangat walaupun ramadhan kali ini sangat berlainan, kita menyambutnya dalam keadaan normal baharu, tapi yang penting kami dapat sempurnakan ibadah solat sunat terawih dirumah, berimamkan en suami sebagai pembimbing... namun terasa jugak rindu dengan kebiasaan solat dimesjid beramai2 tu... missing my kawan2 mengaji dan kulaih2 dimesjid.... semuga lepas ni keadaan akan kembali normal walaupun masih dalam keadaan normal baharu, tapi kita akan bebas melakukan rutin seharian seperti dulu2 tanpa sekatan... Insya Allah. yang penting kita jaga kita... sama2 berusaha kearah memutuskan rantaian covid 19.