Lanai Kijang

Lanai Kijang

Friday, December 13, 2013

Surah Al-Khafi

Salam Jumaat penghulu segala hari buat kawan2 semua... ni aktiviti setiap pagi jumaat yang nak kak rose kongsikan kat sini tentang kelebihan membaca Surah Al-Khafi pada hari jumaat, yang selalu kita baca, (eh kak rose le tu) pada malam jumaat ialah Surah Yassin, tapi bila dah tau ni nak jugak kongsikan kat sini kelebihannya yang kak rose kopi dari sini...

Kelebihan membaca Surah Al-Khafi pada hari Jumaat

( H.R Baihaqi) : Rasulullah bersabda: Barang siapa yang membaca Surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka Allah akan meneranginya dengan cahaya dari Jumaat yang dia baca kepada Jumaat yang berikutnya.”
(HR Hakim 3349) : “Sesungguhnya barangsiapa membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, nescaya ia akan diterangi oleh cahaya antara dua Jumaat.”
(HR Ahmad) : Daripada Muaz Ibnu Anas Al-Juhari, daripada bapanya, daripada Nabi SAW baginda bersabda:
“Sesiapa membaca dari Surah Al-Kahfi, maka jadilah baginya cahaya daripada kepala hingga kakinya dan sesiapa yang membaca keseluruhannya, maka jadilah baginya cahaya antara langit dan bumi.”
(HR Ibnu Katsir) : Daripada Umar beliau berkata, Nabi SAW telah bersabda:
“Sesiapa membaca Surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit, untuknya di hari kiamat dan diampunkannya antara dua Jumaat.”
(Tafsir Nur Ats-Tsaqalayn 3: 243) : Rasulullah saw bersabda:“Barangsiapa yang menjaga sepuluh ayat dari surah Al-Kahfi, ia akan memiliki cahaya pada hari kiamat.” Hadis ini bersumber dari Abu Darda’.
Imam Ahmad berkata yang daripada Abi Darda’ ra. yakni daripada Nabi saw, Baginda SAW bersabda:
“ sesiapa yang menghafaz 10 ayat permulaan surah Al-Kahf maka terhindar daripada dajjal”
dan
Imam Ahmad berkata, daripada Abi Darda’ ra. bahawa Nabi saw bersabda : “sesiapa yang membaca 10 ayat akhir daripada surah al Al-Kahf maka terhindarlah ia daripada fitnah dajjal.”
Semoga kita semua tergolong dari orang yang dirahmati Allah dan berusaha mendekatkan diri kepada Allah, hendaklah kita ingat dengan sabda Nabi saw yang bermaksud : “sesungguhnya Allah tidak melihat gambaran lahir kamu tetapi Allah melihat batin (hati) kamu.” Sama kita amalkan pada setiap hari Jumaat.

pagi tadi... gader2 membaca Surah Al-Khafi dirumah Puan Fadilah

 getting ready...

 sebelum bermula.... masing2 posing dulu

 dah habis majlis dan habis menyantap.... bergambar ramai2

sambil tu meraikan kawan yang akan berpindah Kamsiah ke KT n Ila ke JB

yang last week pun nak enterframe jugak...di rumah Puan Kalsom

.dan Alhamdullilah aktiviti yang masih baru ni dah masuk ke minggu ke lima dan dengan harapan akan diberi kesempatan untuk membacanya lagi dihari2 yang akan datang. Insya Allah. terima kasih pada Puan Hajan Mariam Yusof yang initiatekan aktiviti ini. meh sama2 kita amalkan

3 comments:

mamawana said...

Assalamualaikum

Bagus entri ttg Surah Al Kahfi ini. Syukran.

Kak Rose said...

Waalaikumsalam...

sama2 mamawana. yang elok sama2 kita kongsikan

Azie said...

Best bila berkumpul