Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, December 19, 2013

Goreng cempedak rangup

 rezeki pemberian jiran petang semalam. terima kasih puan malia yang beri buah cempedak yang sangat manis ni...semerbak harum satu rumah baunya...cantik kalernya....orangey n sangta lah manisnya. bila goreng dan cicah dengan sambal kicap jawa tu bertambah2 lah sedapnya..

 sebahagian dari isi yang masih belum diperisi... makan cam tu jer pun sedap sbb sangat manis. resepi batter untuk nak goreng ni kak rose google jer n pilih yang ni untuk dicuba. alhamdullilah sangat rangup, walaupun dah sejuk masih maintain rangup gitu!. mekasih ya share resepi..

Bahan-bahan

  • cempedak secukupnya
  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 cawan tepung beras
  • 1 sudu teh garam
  • 1 sudu teh serbuk kunyit
  • air secukupnya
  • minyak untuk menggoreng

Cara-cara

  1. Panas kan minyak. campurkan semua bahan di atas dan kacau hingga sebati. adunan hendaklah tidak terlalu pekat ataupun cair. agak2 la ye.
  2. Ambil 2 sudu besar minyak panas masukkan kedalam adunan tadi dan kacau hingga larut.
  3. Masukkan cempedak dan goreng.
  4. Makan masa panas memang sedap tapi hati2 la yer..
 
rangup krup krap, bertambah sedapnya bila cicah sambal kicap jawa ku....

6 comments:

azieazah said...

Wahhh wangi semerbak sampai sini nih!

Pastu, biji dia kasi rebus sampai lembut plak. Layannn!

tun_telani said...

sedapnyerrr.. smp bintulu bau cempedak goreng nihh

Amie said...

Sedapnya makan cempedak goreng time hujan gini.... sampai bijinya sekali saya kunyah tau!

cinet said...

oh tepung beras lg byk dr tepung gandum rupanye eh...patut sy buat x menjadi..hehe tq sharing.m

Ummi tiqah said...

Saya jumpa resepi yg asal tu.esok br nk cuba.tp ksk rose dah buat ikut resepi tu, rasa lg confident ni.hihi.

Siti Mariah Musa said...

Sy dh cuba resepi ini . Cuma sy olahkn sikit masukkan soda bikarbonat dan air kapur .. in Sya Allah sedap dan ranggup . Wanginya mcm letak daun pandan