Lanai Kijang

Lanai Kijang

Monday, December 23, 2013

Pengat labu

 pengat labu yang sangat yummy.... kebetulan bli labu ni dapat pulak yang sangat lembut, rebus sekejap jer dah empuk dan hampir hancur dibuatnya...memang halus sangat isinya... jarang sekali dapat jumpa labu yang cenggini, selalu tu asik berjalur2 kasar je dapatnya. so kira sangat puas ati dengan pembelian kali ni, dan pengat labu ni 2 mangkuk pun rasa tak puas lagi.... tamak betul kan!

resepinya kak rose amik dari sini, tapi rasanya kalau tutup mata pun boleh buat pengat labu cam ni kan...tak pe la kak rose tepek jugak kat sini, untuk anak2 yang nak belajar masak nnti boleh la cuba buat pengat labu guna resepi ni...mekasih azizahmansur yang kongsikan resepi ni.

Bahan-bahan
  • 1/2 biji Labu (bersaiz kecil)
  • 1 kotak Santan (saya guna santan M&S saiz besar)(kak rose guna santan fresh)
  • 1/2 ketul Gula Melaka
  • 2 sb Gula
  • secubit Garam
  • 2 simpul Daun Pandan
  • 3 sb Sagu (direndam sehingga kembang)
  • sedikit cha cha yg dah direbus- yg ni kak rose tambah

Cara-cara

  1. Labu dipotong dadu dan dibersihkan
  2. Masukkan santan,gula,gula melaka,labu dan daun pandan ke dalam periuk (tambah air jika perlu).Nyalakan api dan kacau perlahan
  3. Tunggu sehingga gula melaka larut dan labu lembut. Masukkan sagu yang direndam.
  4. Masukkan secubit garam dan tunggu sehingga mendidih. (sentiasa kacau supaya tidak meruap)
  5. Padamkan api dan sedia untuk dihidang.

1 comment:

Rahimah imah said...

saya ada stok labu boleh cuba resepi ini