Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, September 13, 2016

Spiral pasta goreng tomyam

 dah jemu makan rendang dan ketupat masa raya semalam? apa kata hari makan ala ala mata biru yang dah dimelayukan ni... spiral pasta goreng tomyam yang sedap dengan resepi adaptasi dari menu yang pernah kak rose buat gunakan spaghetti angel hair... kita yang buat diakan... so pepandai menderhakan resepi ni, asalkan saja sedap ditekak sendiri... bertambah sedap dengan pes tomyam yang juga kak rose buat sendiri, boleh tengok kat sini ya.... moh le kak rose kongsikan resepinya..

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram spaghetti angel hari, rebus hingga lembut, gaul dengan minyak zaitun
(kak rose guna spiral pasta)
1 genggam, udang kecik, cuci dan toskan
1 1/2 camca besar pes tomyam
1 biji bawang besar, cincang halus
2 ulas bawang putih cincang halus
1 biji tomato, cincang halus (x dek)
2 helai daun limau purut
8 biji cili padi, cincang halus (guna 2 biji jer... pun dah pedas!)
Sos ikan secukup rasa (x suka...gantikan dengan garam jer)
Sedikit gula
Hirisan daun bawang untuk hiasan ( x dak la)
Hirisan cili padi untuk hiasan
Belahan limau kasturi untuk hiasan (x de la pulak!)
Minyak zaitun untuk menumis
sedikit brokoli
 
CARA MEMBUATNYA :-)


  1. Panaskan minyak zaitun, tumis bawang putih, bawang merah dan tomato hingga layu dan tomato lembut. Masukkan cili padi cincang dan pes tomyam, kacau rata dan masak hingga rempah garing.
  2. Masukkan udang dan sedikit air. Bila udang berubah warna, masukkan pasta, brokoli, gaul rata dan tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Gaul hingga mesra. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. Hidang dengan menabur hirisan daun bawang dan cili padi. Perah jus limau kasturi sebelum dimakan, jika suka....

1 comment:

Norhayati Mohd Isa said...

Emmmmm sedapnya kak rose.
Macam nak buat jer esok hehehhe..
Salam aidil adha kak rose