Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, September 15, 2016

Pengat ubi

 musim hujan sangat sinonim dengan ubi kan.... so kenalah jugak ikut keinginan tekak jawa ni. lama sangat rasanya tak makan pengat cenggini, dapat pulak beli ubi yang sangat empuk gebus... jadinya tersangatlah sedap pengat ni kat tekak kak rose... macam mengidam lak kan, dua mangkuk sekali jalan jer.... heaven sangat dapat makan menu zaman jepun ni. resepi dari blog hazila, mekasih ya..



Bahan bahan

3 ketul ubi kayu ( saiz sederhana) - buang kulit, bersihkan dan rebus hingga empuk
2 cawan santan 3 sudu makan gula pasir - tambah jika suka lebih manis 1 ketul gula kabung
1 helai daun pandan - simpulkan
Secubit garam
2 sudu makan sagu biji - rendam terlebih dahulu


Bahan bahan 3 ketul ubi kayu ( saiz sederhana) - buang kulit, bersihkan dan rebus hingga empuk 2 cawan santan 3 sudu makan gula pasir - tambah jika suka lebih manis 1 ketul gula kabung 1 helai daun pandan - simpulkan Secubit garam 2 sudu makan sagu biji - rendam terlebih dahulu

Make Money Online : http://ow.ly/KNICZ


Cara cara

 1. Masukkan semua bahan kecuali ubi kayu ke dalam periuk. Panaskan dengan api yang perlahan.
2. Sentiasa dikacau supya santan tidak pecah minyak. Biarkan hingga gula hancur dan hampir mendidih.
3. Masukkan ubi kayu yang telah direbus tadi. Biarkan seketika dan kuah mendidih.
4. Dah siap boleh la dihidang.

3 comments:

Juls Julie80 said...

Assalam..

sedapnyer kak...
buh plak lam peti ais..pastu makan sejuk2 di hari yg panas nih..

perghh!! nikmat tak terhingga..hhiihii

Warisan Petani said...

Pengat ubi memang sedap.

Blogger said...

Discover how 1,000's of people like YOU are making a LIVING from home and are fulfilling their dreams TODAY.
CLICK HERE TO DISCOVER