Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, April 22, 2014

Cucur bilis kembung

peminat cucur....apa cucur aka cekodok pun kak rose mmg suka.... dan yang paling penting mudah disediakan dan cepatlah dapat ngapnya! sebenarnya cucur ni adalah penyelamat bila masa2 buntu sangat nak buat juadah minum petang2 tu... tukang masak ni pun kekadang pening pala pk nak masak apa kan?...so cucur aka cekodok lah selalu yang come to the rescue! dan cucur bilis kembung ni sangatlah lembut walaupun dah sejuk.... x caya cuba try, meh kak rose kongsikan resepinya kat sini.... mekasih sofinar dari Myresipi.

Bahan-bahan
  • 300g tpg gandum
  • 1 biji telur
  • 1 sudu kecil yis mauripan
  • 1/2 cawan ikan bilis
  • 1 labu bwg besar
  • 2 pokok daun bawang
  • 1 1/2 cawan air
  • taugeh jika suka (kak rose x letak)
  • garam secukup rasa
  • sedikit serbuk kunyit

Cara-cara

  1. blender bilis, telur, bawang dan air bersama hingga semua hancur
  2. gaul tpg dan yis sekejap, masukkan semua bahan dan gaul rata. Perapkan sekejap lebih kurang 30 minit
  3. jemput2 dan goreng, cucur ni lembut dan bulat2. enak dicicah sos cili

1 comment:

nasa mulia said...

oh letak yis ye kak rose, nak dapatkan cucur yang kembung2..