Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, February 27, 2014

Kuih lapis terancam

 semacam je nama kuih lapis ni kan....apa yang terancam pun tak tau la, tapi itulah nama yang diberikan oleh tuan punya resepi yang kak rose amik dari blog Suka Suka Masak. macam2 resepi ade kat situ, pilih jer mana yang berkenan dihati, bolehlah mencubanya...

 kalau tengok gambar kuih lapis terancam yang dipostkan kat fbnya tu mmg sungguh mengancam dengan kaler yang sangat terang, tp kak rose idok ler berani nak mengalerkan kuih ni dengan begitu garang.... sudahnya sedikit pucat dan kuranglah mengancamnya kuih kak rose ni..

 kak rose mintak izin nak kongsikan resepinya kat sini lak ya. mekasih pada tuan punya resepi Mariana Zainal dari fb Suka Suka Masak. 
kak rose buat 1/2 dari adunan ni dan dapat 10 bekas comel2 ni... 

Resepinya

2cwn tepung beras
3/4cwn tpg gandum
2sdb tpg ubi
4 1/2cwn santan dr sebiji kelapa (sy blender kelapa tu)
1cwn gula (jgn sampai penuh sgt yer...kurangkan manis...)
1/2sdt garam
Pewarna kesukaan(sy ltk emulco pandan+pewarna ijo epal....warna pink...emulco coklat ...)



Cara

Panaskan kukusan hgg air mndidih...

Satukan semua bhn dan blender ..

bhgi kpd 3 bhgian...ltk kaler kesukaan.. 
sapu loyang dgn marjerin atau myk...
masukkan 2senduk(yg kita buat gulai) adunan dlm loyang dan kukus 5mnt....
ulang pd lapis yg seterusnya. ...
****setiap lapis kukus 5mnt sahaja***
Lapisan terakhir kukus 15mnt....sejukkan...biar betul2 sejuk baru potong...

Tips; semasa nk masukkan lapisan yg seterusnya...lap bhgian bwh penutup periuk kukus. ..(kena rajin sikit yer)

Masa nk potong kuih sy sarankan guna pisau plastik...

7 comments:

Gee® said...

Aduh mak aii..!!! memang mengancam jiwa ragaku...

Yatie said...

wow berbintang2 kuih lapis K.Rose ni...mmng mengancam lerrr....cantik..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Walaupun warna tak garang .... tapi saya terancam tengok kuih lapis kak rose ni.. cantiknya gitu :)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

adoiiiii!!! bukan kaler jer terancam, bentuk pun mengancam jugak nih!!!

JaSSNaNi said...

yang sabar je boleh wat secantik ni.. tahniah kak rose.. betul2 mengancam lah..

Bbwana adienia said...

menawannya kuih lapis tu kak..nak sebiji masuk mulut..hihi

kakpb said...

Menarik sungguh ni Kak Rose, bukan je mengancam...meleleh air lior tengoknya.