Lanai Kijang

Lanai Kijang

Monday, February 24, 2014

Apam balik

 Apam balik yang tinggal gambar jer.... buat untuk buah tangan masa majlis bacaan surah Al-Khafi hari jumaat lepas.... tapi nak jugak buat tayangan amal kat sini. Mekasih pada Ms Oreo yang kongsikan resepi ni, ramai yang puji sedap dan jugak yang mintak resepi...ade kawan yang tak dapat datang masa majlis tu, siap whatsApp nak kan resepi... perasan fofular jap kak rose ni dengan apam balik sedap nih. he he he

 

 macam2 pertanyaan... dari bahan hingga acuan apa yang kak rose guna. bila kak rose bagi tau guna kuali jer macam x caya lak derang ni... yalah yg sllu kita tengok orang buat dalam loyang tembaga tu kan. yang ni kak rose guna nonstick kuali kecik sket dari yg sllu guna tu, dapat 4 keping yang gebus gebas ni...cukup muat2 dalam tipuware yg kak rose sllu bawak untuk buah tangan majlis ni...



 kak rose kongsikan resepinya kat sini sekali lagi....

bahan2 nya
  • 2 cawan tepung gandum
  • ½ cawan gula
  • 1 sudu teh soda bicarbonate
  • 1 sudu teh baking powder
  • Sedikit pewarna kuning
  • 1 biji telur
  • 1½ cawan air
  • Sedikit mentega/planta untuk mengoles
  • Bahan tabur : Kacang tanah yang sudah dikisar
  • (kak rose tambah jagung manis n butter dalam tu...best!)

Cara-cara

  1. Mesin gula bersama telur hingga kembang,
  2. Masukkan soda, bicarbonate, air dan pewarna kuning. Mesin lagi hingga sebati.
  3. Masukkan tepung dan mesin lagi sehingga sebati. (ADUNAN SIAP)
  4. Oleskan planta di permukaan kuali & tuangkan 1 senduk adunan tadi, kemudian nipiskan.
  5. Biarkan seketika & sementara menunggu masak, taburkan bahan tabur di atas.
  6. Apabila cukup masak, angkat dan dilipat DUA sebelum dipotong. Selamat Mencuba!

4 comments:

myda_ahmad said...

dah lama teringin nk wt apam balik nie,nampak cam senang je...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Aduh sedapnya kak rose... hendak juga cuba buat sendiri boleh letak jagung dan kacang banyak2 ikut tekak sendiri ehe :)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Kak Rose..sedapnya.Lama tak buat apam balik..

Bbwana adienia said...

sedapnya apam balik..dah lama x makan..sedap makan masa panas2 apam ni kan kak..