Lanai Kijang

Lanai Kijang

Wednesday, April 28, 2010

Konnyaku jelly medly

salam semua..... ai.... bak kata CMG nak mulakan ayat ni selalu sama jer....stereotype? eh entahlah.... apa pun malam tadi kak rose buat jelly ni.... bila dah kemaruk nak buat bahan tak cukup pun belasah aje....instead of longan kak rose buh jelly sumi jer... dan kelakarnya rendam biji selasih tu pun macam tak sempat kembang.....(dah siap tu baru cari camna nak rendam biji selasih tu.... rupanya rendam ngan air panas... barulah kak rose tau! uwa uwa... .)akhirnya orang buat cantik2 kak rose nyer jadi cenggini.... uih...tak tau nak kata apa dah....nnti lain kali nak try lagi dengan bahan yang cukup....mudah2an jadi cantik macam Ummi dan CMG nyer..... tima kasih pada anda berdua dan kak rose mintak cnp resepinyer ya....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 pack konnyaku jelly powder (berat 10 g), boleh lihat contoh disini...
150 g gula halus (belasah gula pasir pun ok)
800 ml air
1/2 camca teh biji selasih, rendam hingga kembang dan toskan
300 ml air (xtra)
Beberapa titik pewarna makanan pelbagai warna (mat guna kuning, merah, ungu dan biru)
Longan dalam tin secukupnya, ditoskan dan hiris (nak masukkan apa2 jenis buah pun ok)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan serbuk jelly dengan gula, kacau rata. Jerang air (800ml) tadi hingga panas, masukkan serbuk jelly + gula dan kacau dengan whisk hingga gula larut. Biarkan mendidih sehingga bancuhan berwarna kelabu.
  2. Tambah air (yang 300ml tu) dan masak dengan api perlahan hingga bancuhan bertukar jernih. Bagi bancuhan tadi kepada 4 bahagian dan letak kan pewarna kesukaan pada setiap 1 bahagian, kacau rata dan masukkan juga biji selasih, kacau lagi.
  3. Sebelum tu, isi potongan longan dalam bekas2 comey untuk membekukan jelly. Tuang no 2 tadi sehingga penuh. Biarkan hingga wap panas hilang dan simpan dalam peti sejuk. Sedap di hidangkan dingin.

lihatlah jelly ku dengan biji selasih yang x kembang dan sumi jelly yang dah melt.....

4 comments:

♥LOVE2COOK♥ said...

Hi KakRose, hru doing??? Love is back again...hehehe! mintak jelly sikit!!! ;)

Kak Rose said...

hai Love, welcomeback. rindunyer ngan menu yang sedap2 dan gambar2 masakan dari love. jelly tu usahlah mintak, x lawa... cian kak rose kan..

izahdaut said...

salam kakrose..takpe kak cube lagik..bagus gak bagitau, kami bleh blajo nngan akak.hikhik..

Kak Rose said...

izah, yalah kan kita sama2 belajar.... dan terimakasih pada yang bagi petua tu...yang penting kita kena rajin cari maklumat jer kan....