Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, December 29, 2015

Laksa johor

 Asalamualaikum dan selamat pagi kawan2 semua.... ramai yang masih bercuti2 mesia atau sedang sibuk dengan urusan seharian... yang anak2 akan bersekolah pastinya lagi sibuk dengan urusan persekolahan anak2 kan.... semuga semuanya berjalan lancar.... walaupun keadaan tersangat lah mencabar buat masa ini, kehidupan mesti diteruskan dengan harapan ada jalan penyelesaian yang memudahkan segalanya, Insya Allah.

 ari ni ak rose nak kongsikan menu yang kak rose masak2 sebelum bercuti tempoh hari.... kalau dah kemaruk nak makan, biar pun bahan ulam2 tak berapa nak cukup, asalkan kuahnya cukup ramuan itu sudah memadai untuk menghilangkan kemaruk tu.... buruk benar selera nak makan ni kan? hishhh!!!  kak rose kongsikan sekali lagi resepi kuahnya kat sini ya... mekasih Azie.

Laksa Johor

Bahan bahan:
1 paket spaghetti - makan 10 orang
1kg ikan sardin/selayang (rebus)
¾ cawan rempah kari ikan Babas (kak rose guna kari adabi)
½ cawan cili kering yg dikisar
¾ cawan udang kering (cuci bersih, kering dan kisar)
2 cawan santan pekat
3 cawan air
½ cawan minyak masak
1 sudu besar kerisik
Garam
Serbuk perasa
Asam keping (kak rose tambah)

Bahan kisar:
5 batang serai
2 inci halia
2 inci lengkuas
5 biji bawang besar
 
Cara cara:
Ikan dibersihkan pastu kukus. Ada orang rebus tapi kalau kukus lagi senang nak carikkan isinya. Air kukus simpan. Kisar ikan yg telah dibuang tulang dengan air kukusan ikan tadi. Ketepikan.

Panaskan periuk bubuh 1/2 cawan minyak dan masukkan bahan kisar. Tumis sampai naik bau. Masukkan rempah kari ikan dan goreng pantas selama satu minit. Masukkan 1/2 cawan air dan goreng lagi kira-kira lima minit.
 
Pastu masukkan cili kisar dan goreng lagi sampai terbit minyak. Bila terbit minyak, masukkan ikan yang telah dikisar. Kacau rata. Masukkan 3 cawan air dan 2 cawan santan. masukkan juga asam keping Bila dah mendidih, masukkan udang kering dan kerisik.
 
Ulam ulam:
Timun (kak rose x de stok)
Taugeh
Daun kesum/daun selasih
Kacang panjang
Limau kasturi
Lobak asin (kak rose tak de yg ni)
Bawang besar
Sambal lada (lada merah+ciliapi+udang+asam limau, blend)
 
 

2 comments:

Rizziela said...

sedap... suka makan rumah kawan sy.. nak buat sendiri x pandai

Gee® said...

Ermmmm... wallah..! sedapnyaaa