Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, July 16, 2020

Kerabu mangga ikan goreng

Alhamdulillah, sedap sangat!

 terima kasih jiran yang bagi buah mangga muda ni... nampak macam putik jer tapi bila kupas nak buat kerabu ni dah kuning sangat warna isinya tapi masih keras crunchy...sesuai sangat nak buat kerabu ni bila isi mangga muda tu pun tak masam... tambahkan perahan lemon baru ada rasa masam2 sket...sedap sangat. dan kak rose guna ikan selar goreng leftover terus tumbuk dan gaulkan dengan kerabu mangga tu. jom tengok resepinya..

 Bahan-bahan
1. 2 biji mangga muda disagat
2. 2 ekor ikan goreng, ambil isinya
3. 1 labu bawang besar dihiris nipis
4. 2 biji cili api. kalau nak pedas sila tambahkan ya
5. 2 ulas bawang merah
garam dan gula secukup rasa
sedikit perahan asam limau 

Cara:
1. Mangga disagat dan masuk dalam mangkuk
2. Tumbuk isi ikan, bawang merah, cili api, garam dan gula hingga lumat, masukkan dalam mangkuk mangga tadi
3. Masukkan bahan hirisan tadi dan perahkan asam limau, gaul sebati
4. Dah siappp...









mangga dan nenas yang jiran bagi... mangga dah jadi kerabu, nenas pulak masih bertapa dalam fridge...belum tahu lagi nak buat apa... agaknya rajin tak nak buat pajeri nenas?...time will tell lah nanti!

2 comments:

Sheila Arshad said...

tak terpikir pun buat kerabu letak isi ikan...good idea. TQ

Ngobrolgame.com said...

Hero Baru Mobile Legends
Build Item Sun
bagus kali yahh artikel nya