Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, May 18, 2017

Sambal tumis ikan bilis

sambal tumis ikan bilis yang tak payah goreng macam ni memang kegemaran en. asben... since dia suka nak makan, maka tukang masak pun rajin lah nak membuatnya... tapi tukang masak ni memang allergic sangat to ikan bilis, jadinya buat pun sikit jer, cukuplah untuk dua kali hidang... maklumlah sorang jer yang nak makan... kak rose punya sambal tak de ikan bilis tapi tambah bawang besar banyak2 dan kurang pedas... barulah boleh menikmatinya dengan aman! jom cekitout resepi sambal tumis ni..

Bahan-bahan
 
1 cawan ikan bilis
10 biji cili kering, dikisar - ikut la kepedasan memasing ya...
2 ulas bawang putih, tumbuk
1/2 cawan air
2 sdb air asam jawa
1 biji bawang besar, potong bulat
1 kiub pati ikan bilis
2 sdb gula
garam secukup rasa
minyak untuk menumis

Cara Membuat

Tumis bahan blender hingga garing. Masukkan air asam jawa dan kiub pati ikan bilis.
Kacau hingga wangi.
Masukkan gula, garam, bawang besar. Kacau sebentar.
Kemudian masukkan ikan bilis dan setengah cawan air dan masak sehingga mendidih dan pekat.
Boleh dimakan dengan nasi putih atau nasi lemak.

2 comments:

adda syuhada said...

Sedapnyaaaa feveret saya nih.....

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

SDama lar....atie pon tak bape suka ikan bilis tu digoreng..hehe