Lanai Kijang

Lanai Kijang

Monday, May 29, 2017

Iftar kedua kami..

 Asalamualaikum dan selamat pagi buat semua kengkawan... selamat menjalani ibadah puasa untuk hari yang ketiga dan insya Allah terawih yang ke empat... semuga dipermudahkan dalam menjalani ibadah puasa dan ibadah malam2nya... dan tukang masak ni kenalah rajin kedapo, sebab memang lebih suka untuk menyediakan sendiri juadah untuk berbuka, walaupun cuma seadanya... kalau dulu seminggu tak sekali pun masaknya, kini setiap petang tukang masak ni sentiasa dok didapo, masak dengan kasih sayang untuk keluarga kecik kami... dan bila ada anak kawan yang duk sorang kat sini, jadi kami pun ajak lah dia setiap hari berbuka dan sahur kat rumah... jadi kenalah masak lebih sket untuk kami berempat...

 permintaan en asben yang nak makan savory kuih... dan pilihannya ialah karipap, tukang masak pun senang hati nak buat bila dah ada menu yg dimintak... tak lah jenuh memikir nak masak apa kan! nasib baik lah ada sifu masak2 yang kongsi resepi kulit karipap yang tak perlu nak menguli dan bahan untuk inti daging pun ada, senang sikit kerja kak rose... jadilah karipap yang gemuk2 bermacam saiz tu... masa goreng tu, rasa macam nak makan banyak jer... waktu berbuka, makan 2 biji pun dah kenyang... sudahnya tak terhabes karipap ni.

 pagi tu masa sidai kain, ada pulak pakcik ni datang jual pucuk paku, hijau dan segar nampaknya... teruslah terbeli 2 ikat dan jadilah gulai lomak ciliapi pucuk paku dengan udang kering... kak rose guna santan kotak jer, tapi rasanya kalau guna santan fresh lagi bertambah ummmphhhkan... memang tekak ni tak berapa nak suka dengan santan kotak, tapi itu jer yang ada stok... so guna je lah. tapi sayang, gulai ni mama dengan ayah jer yang makan, anak bujang dan kawannya tak usik pun... jadi untuk derang ni kak rose gorengkan ikan kerisi dan ada rendang yang kak rose masak awal2 sebelum puasa tu... just reheat jer, rendang pun ready.

balik dari mesjid barulah pekena nasik dengan gulai pucuk paku dan ikan masin yang sungguh membuat kak rose makan nasik bertambah2... ada gulai jer mesti nak ada jugak ikan masin... harap2 habis puasa dan raya nanti tak lah angka kat weighing scale tak bertambah dengan banyaknya!

2 comments:

lia ummiirfan said...

Kak. Lauk cenggini pun sodap kan. Kadang tu banyak-banyak lauk tak termakan jugak. hehe.

Phong Hong said...

Kak Rose, karipap tu menggoda...