Lanai Kijang

Lanai Kijang

Sunday, October 18, 2020

Peria goreng udang

sayur permintaan dari en asben yang nak makan cam ni... suka sangat dengan peria masak simple cam ni. tukang masak jugak tak perlu nak pening kepala kalau dah ada request kan. daging masak lemak cili api kurang pedas ni pun kak rose masak banyak... separuh nya tapau untuk anak, balik kerja just singgah dan amik gulai ni bawak balik... so nanti sampai rumah tinggal nak masak nasik jer kan. dan bila ada gulai lemak ni en asben mesti nak jugak gandingkan dengan ikan masin gelama ni. ikutkan je lah... dan masa hidang tu kak rose saja buat cam ni, semangkuk jer nasik, no tambah2 ya... tapi kalau lauk macam ni, terlajak jugak sudahnya...hihi
jom semak resepi peria goreng dengan udang ni... kak rose suka kalau letak udang banyak2...

  1. Bahan Utama:-
    1 biji peria kambas
    1 mangkuk kecil udang
    1 ketul kiub ikan bilis
    1/2 cawan air

    Bahan Tumbuk Lumat:-
    1 biji bawang besar
    1 biji lada merah
    2 ulas bawang putih
    1/2 camca teh garam kasar

    Cara membuatnya:-
  2. Belah peria dan buang biji. Potong serong setiap belahan dan rendam dalam air bersama 1 camca besar garam selama 15 - 20 minit. Kemudian toskan. Tujuan untuk mengurangkan rasa pahit.
  3. Dalam kuali, panaskan 2 camca besar minyak. Tumis bahan2 tumbuk halus hingga wangi, masukkan kiub ikan bilis dan udang, kacau dan tuang air.
  4. Bila mendidih, masukkan peria tadi dan gaul hingga rata. Kecilkan api dan masak untuk 2 - 3 minit hingga peria lembut. Rasa garamnya dan jika kurang boleh ditambah sedikit lagi

dah setkan dengan satu mangkuk nasik, tapi bertambah2 pulak sudahnya... salah tukang masak sebab masak sedap2 katanya..😜. sebenarnya ikan masin tu yang jadi culprit nya lah!
 

5 comments:

Syaz Rahim said...

sangat menyelerakan ;)

Seri Kandi Di Tanah Jauhar said...

tergoda sy dengan peria tu, sy suka meratah gitu aje

Kak Rose said...

Syaz rahim.. terutama bila ada ikna masin tu kan..

Kak Rose said...

SK, tu yang jadi makan sampai bertambah2 dibuatnya.

Warisan Petani said...

Sedap dan banyak khasiat peria ni