Lanai Kijang

Lanai Kijang

Monday, September 25, 2017

Kek marble lagi...

 buat lagi... kali ni untuk bawak balik kampung lak...memang lembab dan sangat moist kek marble ni.. meh tengok resepinya.... mekasih sifu masak2 yang kongsikan resepinya ya. boleh lah mencuba untuk hidangan keluarga pulak nanti kan...

Bahan-bahan:
  250 gm buttter - kak rose guna Buttercup
250 gm tepung gandum diayak bersama 1 sudu teh baking powder 220 gm gula kaster 4 biji telor gred A 1 tbs ovelette 1 tbs esen vanilla 2 tbs susu segar - saya bancuhkan 1 sdm susu tepung dengan sedikit air suam dan guna 4 sdb 1 tbs choc emulco 1 sudu besar serbuk koko saya guna 2 sdb dan bancuh dengan sedikit air panas 


Cara-cara:
1.Putar butter dan gula hingga kembang,masukkan esen vanila dan ovellate putar lagi.
2.Masukkan telur satu persatu sambil terus diputar sampai kembang.Masukkan tepung sedikit demi sedikit,selang seli dengan susu segar,putar sampai adunan semua sebati.
3.Bahagikan kepada dua bahagian.Masukkan satu bahagian dengan warna pink(saya tak buat sebab gunakan warna asal)Manakala untuk bahagian coklat masukkan emulco dan serbuk koko (saya cuma masukkan serbuk koko yang dibancuh dengan sedikit air panas).
4.Masukkan adunan ke dalam loyang yang telah dilengser butter secara berselang-seli sehingga selesai.
5.Bakar selama 45 minit atau sehingga masak bergantung pada oven.Bila masak,terus keluarkan dari oven untuk mengekalkan kelembapannya.

No comments: