Lanai Kijang

Lanai Kijang

Saturday, April 11, 2020

Brokoli bawang putih

Salam hujung minggu..

 dan kerana corona virus, bertambah lama lah lagi kita terkurung kat rumah ni.. tukang masak ni puas lah asik kedapur jer kerjanya... dan menu harian jadi semacam satu yang payah nak pikir kan.. tapi buat kak rose apa yang ada dalam stok, itu lah yang akan jadi hidangan kami...nasih baik en asben tak cerewet tentang bab makan2 ni... so mudah jugak lah kerja tukang dapo..

dan bila ketua keluarga jer yang boleh g membeli... sayur pebret dia yang dibawak balik. apa pun terima kasih pada en asben yang belajar2 g membeli bahan basah kat dapur... pertama kali dia pergi, gagal membeli dan berpatah balik semula walaupun semua dah lengkap tertulis, siap dengan diagram arah mana harus dituju untuk cari barang2 tu..kali kedua ni memang tak boleh nak elak dah la kan.... dan akhirnya berjaya jugak membeli dengan bantuan list ditangan dan whatapps bergambar 😄... ikan siakap, ikan kerisi, ayam dan bermacam buah pulak dia beli. Alhamdulillah...

so ini antara sayur pebret en asben lah... kalau ada brikoli, resepi ni lah yang paling dia nak... dan buatnya pun paling mudah, bahan paling sedikit pun ya jugak. tapi yang penting sedap lah tu.. yang kat atas ni lepas dah celur dan rendam sekejap dalam air ice. jom tengok resepinya..

Bahan-bahan:

500 gm broccoli
5 ulas bawang putih ~ dipotong dadu
3 sudu sos tiram
1 camca teh tepung jagung ~ bancuh dengan sedikit air
1/2 camca lada sulah
Air ais ~ untuk merendam broccoli
Garam


Cara penyediaan:

1. Celur broccoli selama 2-3 minit dalam air mendidih. Kemudian sejatkan dan rendamkan ke dalam air ais, 2-3 minit dan toskan. (brokoli akan kekal hijau cam kat atas tu)
3. Tumiskan bawang putih dan goreng sehingga garing dan angkat.
4. Masukkan sos tiram dan air bancuhan tepung jagung ke dalam kuali. Apabila kuah telah mendidih, masukkan broccoli dan kacau seketika. Letaklah lada sulah dan garam secukup rasa.
5. Angkat ke dalam mangkuk dan taburkan dengan bawang putih yang telah digoreng tadi. Sedia dihidang. 

No comments: