Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, March 14, 2019

Kuih dangai


kali ke dua buat kuih dangai yang guna acuan ni, baru lah betul cara nak isi dalam acuan tu.. memula buat dulu main taram jer, tu lah bila ngaji tak habis tapi sooo eager nak buat, sudahnya jadi pun tak tak semenggah lah... dan kali ni ade sedikit cantik lah kejadian nya tu... bila lagi nak angkat bakul puji sendiri kan 😜😜 dan sangat puas hati dengan end resultnya... rangup dan sesedap rasa.. boleh buat lagi lain kali nih!


masih guna resepi yang sama

Resepi Kuih Dangai
 
Bahan2: (Untuk 3 keping Kuih Dangai menggunakan acuan di atas)
1 cawan kelapa parut (lebih sedap yang putih sahaja)
1/2 cawan tepung pulut
2-3 sudu besar gula pasir (boleh lebih)
Secubit garam
Sedikit minyak untuk disapu pada acuan.

Cara Membuatnya:

1.Kelapa parut digaul bersama dengan tepung pulut dan garam
   sehingga rata. (Gaul apabila hendak membakarnya)
2.Bahagikan adunan kepada dua bahagian.
3.Satu bahagian hanya kelapa dan tepung pulut sahaja(A)
4.Satu bahagian lagi ditambah dengan 1 sudu besar gula
   dan digaul rata(B)
5.Panaskan acuan dan sapu sedikit minyak. Guna api kecil.
6.Masukkan campuran A ke dalam lubang acuan sehingga habis.
7.Masukkan pula bahagian B dan ratakan. Tidak perlu tekan.
   Taburkan gula pasir di keseluruhan bahagian adunan tadi.

2 comments:

Norhayati Mohd Isa said...

Rajinnya kak rose buat sendiri 😊
Saya beli kat pasar mlm ajer 🤭

Siti Yang Menaip said...

dulu arwah Tok suka sangat ni. lama2 dia x larat buat sendiri beli jele..
CT suka juga tapi bukan fevret. hehe.. ada makan xde x ngidam la =P