Lanai Kijang

Lanai Kijang

Saturday, November 25, 2017

Lemak ciliapi daging salai+pucuk ubi

 dengar nama pun dah terasa sedapnya, sapa yang suka masakan negeri sembilan pastinya suka dengan menu yang macam ni kan... tapi kak rose pun memang suka dengan apa2 pun gulai lemak ciliapi asalkan saja tidak terlalu pedas... maklumlah memang tak tahan pedas. dan kalau kak rose masak pun memang ikut style nisemilan... tak guna bawang dalam gulai ni dan santan mestilah pekat kaw2 barulah umph nnti.... betul kan kawan2 ns? meh kak rose kongsikan resepinya, cnp dari blog Ibu Sham, mekasih ya.. tapi kak rose lebih suka tumbuk sendiri cili api dan kunyit hidup tu

Bahan-bahan;
- Daging salai (kebiasaannya Ibu akan guna dalam 250gram untuk 5 orang makan)
- Serai 4-5 batang, dibersihkan, dipotong dua lalu diketuk sedikit 
- Cili api secukup pedas
- Kunyit hidup/serbuk kunyit
- Santan 500gram
- Sedikit air
- Pucuk ubi 
- Asam keping (yg ni kak rose tambah)

Cara-cara penyediaan;
1- Daging salai dibilas lalu dihiris nipis.
2- Cili api dan kunyit hidup dikisar halus, ditapis dan cuma diambil airnya lalu dimasukkan dalam bekas yang sesuai untuk menggulai. (yg ni kak rose tumbuk)
3- Masukkan santan, asam keping dan serai (dan ditambah sedikit air jika perlu).
4- Masakkan kuah dan kacau selalu untuk mengelakkan kuah meruap.
5- Apabila kuah telah mendidih, masukkan daging yang telah dihiris dan dikacau perlahan (selalu).
6- Masukkan pucuk ubi yang telah disiang serta dibilas bersih.
7- Perasakan dengan garam.
8- Apabila kuah dah masak dan daging dah lembut, boleh matikan api.

 digandingkan pulak dengan udang kertas yang digoreng garing dan jugak ayam sambal.

 tak lupa ikan masin... penambah selera buat kak rose kalau ada gulai macam ni.

bertambah2 lah nasik dibuatnya... since gulai tu tak pedas, dapatlah kak rose meratahnya...πŸ˜‹πŸ˜‹πŸ˜‹

No comments: