Lanai Kijang
Thursday, October 15, 2020
Lontong lagi...
lontong style kak rose, tak perlukan rendang, kuah kacang dan serunding bagai... suka yang minimalist cam ni jer... kuah lodeh dan sambal tumis sebagai penambah sedap pada lontong sempoi ni. tu pun dah boleh buat makan bertambah2 dari pagi menjelang dinner... kemaruk sungguh kan!
Wednesday, October 14, 2020
Jom makan buah...
hari pertama PKPB kali kedua di Selangor, Wilayah Persekutuan dan Kuala Lumpur
macam macam ada... tak pernah jemu dengan apa buah pun. Alhamdulillah sentiasa ada dalam stok...
Tuesday, October 13, 2020
Nasi lemak untuk breakfast
nasi lemak 7 minit jer guna periuk noxxa... posing bersama dayang pengiringnya..😋😋
Bahan- bahan:
- 3 cawan beras dicuci
- 1 1/2 cawan santan
- 2 cawan air
- 1 inci halia - dihiris atau dititik
- 1 biji bawang merah - dihiris kasar
- 1 batang serai - dititik
- 2 helai daun pandan
- 1 sudu kecil gula (kak rose tambah)
- Garam secukup rasa
Caranya:
- basuh beras dan rendam 30 minit, tuskan
- masukkan kesemua bahan ke dalam periuk noxxa. kacau rata
- tutup periuk dan laraskan tombol ke arah pressure
- teka high pressure 7 minit dan on
- bila periuk bunyi tit-tit, laraskan tombol ke steam. tekan off dan biarkan anggaran 5 minit
- buka penutup dan gemburkan nasi
- nasi sedia dihidang bersama dayang pengiring
Monday, October 12, 2020
Kuey teow sup
sesekali treingin nak makan yang rebus2 cenggini... healthy food lah kononnya... tapi kan kalau berulang2 makan tu masih kira healthy jugak ker? sendiri mau ingat lah kan... mudah jer nak buat sup ni... tapi macam banyak jer bahan nak guna yang pasti sedap dooh gitu...
Resepi:
- 250g kuey teow, basuh dan toskan
- 2 biji bawang merah
- 2 ulas bawang putih
- 1 inci halia
- 1/2 cawan air
- 1 cawan kubis bunga
- 1 cawan sawi
- 1 cawan tomato
- sedikit carrot dipotong panjang
- 3 biji cili api, diketuk
- 5 ekor udang
- 1 cawan dada ayam
- 1 inci kulit kayu manis
- 1 biji bunga lawang
- 1 biji bunga cengkih
- 2 biji buah pelaga
- 700ml air
- 1 kiub ayam
- 1 sk garam
Blend bawang merah dan putih dan halia bersama ½ cawan air
Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis tiga sekawan dan juga bawang hingga wangi
Masukkan air, ayam, udang, kubis bunga, kiub ayam dan cili api
Masukkan sawi dan tomato, perasakan garamnya
Biar mendidih dan boleh tutup api
Sediakan kuey teow dalam mangkuk, dan boleh lah curah kuah tadi, hiaskan dengan daun sup dan bawang goreng
Kalau suka bubuh juga sambal kicap power… shhhheedappp!
since tukan masak tah tahan pedas... ciput jer letak sambal kicap tu... baru lah boleh hirup kuah yang sedap tuh!
Sunday, October 11, 2020
Spicy tuna panini
Bila malas, kita tapau jer...
tak perlu bersilat didapo kan... mudah kerja tukang masak! cuma potong buah jer 😜
Saturday, October 10, 2020
Bye bye ER6n
kalau nak kata sayang nak let go tu memang lah... dijaga dan dibelai elok2 kan...
tapi apa kan daya, agaknya dah sampai masa untuk berpisah dengannya..
yang kecik ni baru guna dalam tiga tahun lebih jer, pun dah let go jugak akhir july hari tu.. so kiranya dua2 pun dah tinggal kenangan lah.. satu jer yang masih tinggal... Y15ZR ni
bye bye... walaupun sayang tapi kena jugak lah berpisah dengannya... semuga tuan baru jaga dia macam tuan lama menjaganya.. bye bye ER6n...
Friday, October 9, 2020
Nenas dari kebun di kampung..
Alhamdulillah.. dah boleh merasa..
tukang makan datang nak amik jer... sangat manis dan juicy, tanpa pencicah pun sedappp..
yang ni lagi sedap bila ditaburkan dengan asam pak chu916 tu..
tery jugak makan dengan sambal kicap manis...sheeeedappppp....
























