Lanai Kijang

Lanai Kijang

Sunday, November 15, 2009

4 tahun di sini

Salam semua..... seperti tajuknyer.... ari ni 4 tahun dulu bermulalah kehidupan kami disini.........(tinggalkan Subang Jaya yang telah kami diami selama 16 tahun)......suka duka d tempat baru kami hadapi bersama rakan sekerja yang lain....tempat baru dan segalanya pun bermula dengan baru.... from scratch......mula nyer susah juga nak menyesuaikan diri dengan tempat yang kita x biasa.....tapi bak kata orang.... masuk kandang kambing mengembek..... aik.... sampai masuk kandang kambing bagai? sini kambing x de, kerbau banyak la......sampai ada buffalo park lagi......gambo di bawah (abang amik dari udara semasa dalam penerbangan ke KL) ni lah yang membuatkan kami terdampar disini...
macam buah nyiok hanyut lak kan.....terdampar d tepi pantai.... he he he.....

d sini juga kak rose dengan resminyer jadi seorang penganggur...... tanpa keja.... tanpa gaji..... aduiiiiii....cedihnya....nasib baik ada abang kan .... ada gak gaji tuk mama.....ek gaji?.... tuk masak2 dan lepak2...... dan pot pet pot pet......tima kasih bang.....

x nak dah duk sini.... nak balikkkkkkk...... ada sapa dengar ke????????

pemandangan yang seindah ini x dapat mengembalikan kehidupan yang telah kak rose tinggalkan...... kak rose rindukan kehidupan dulu........

harap akan tiba masanya untuk kami balik semula ke KL..... soon.......tinggalkan lah tempat indah ini for good......

Jom cuci mata

tefal non stick pan.... ada berkenan?

Salam ari minggu ya, tapi d langkawi ni ahad bukanlah weekend..... keja pada yang ada keja... macam kak rose ni cuti sepanjang masa jadi x de lah weekend.... jadi tadi lepas g makan kita pong g jalan2 ..... mari2.... jom cuci mata.....


Luminarc, anyone? siap dengan rega sekali kak rose tunjuk... ada sapa2 nak oder?.... plzzzz g bli sendiri ya.....

Corningware casserol 10pcs set.... jangan banding dengan harga di mainland ya.... banyak bezanya tau.....nak rega ni mai la langkawi....cuti2 malaysia.....

yang ni 6pcs set

Country rose 18pcs set


Vision.... bermacam pilihan dan harga.....


Balang kuih raya, macam2 kaler dan bentuk... pilih je mana satu berkenan di hati.....untuk hari raya aji......yang kan tiba x lama lagi.....


penat cuci mata, ni je yang kak rose bli.... comelkan kuali ni... kecit sangat2....12cm je.... tuk goreng telor sebiji bolehlah.... lagi tuk apa ya? nanti lah pk kan....


dan ini.... piring kuih itam.... black is beautiful? entahle.... sebenarnya x tau nak bli apa.... jadi capai je lah yg ni..... RM9.90/pc

pas tu lak g jenjalan kat tanjung Rhu.... ni abang tengah brgaya dengan EOS 450D nyer....amacam boleh jadi profesional cameraman x? biar panas terik pun asal gambo turn out nice kan.....laen kali nanti kak rose tepek gambo yang abang amik tu kat sini. eh....ada sesapa nak tengok ke?

d jetty pelancongan Tanjung Rhu Resort....

d jetty Pearl Harbour.....


Saturday, November 14, 2009

Potato lyonnaise


teringat dulu ada makan masa dinner kat hotel.... sedap potato ni....(pada kak rose ler....lain owang lain cita rasa kan....) balik umah terus cari resepinyer.... dan jumpa kat sini..... so kali ni try wat untuk lunch....ke orang makan tuk dinner je?... ah apa kisah.... janji pewot kenyang kan.... makan ngan nasi goreng dan frankfuters... pewot jawo kan.... kena lah ada nasi.....kalau nak makan cam tu jer pun ok gak....Alhamdullilah kenyang. Kalau sesiapa nak cuba kak rose tepek resepinyer kat sini ya....

POTATOES LYONNAISE
2 lbs. potatoes (approximately 4 lg.)
2 tbsp. butter
1/2 tsp. salt
1/4 tsp. pepper
1 1/2 c. sliced onion (approximately 2 onions)
1 tbsp. olive oil
1/4 c. chopped parsley (kak rose x letak sbb x de)

Serves 8. Peel and halve potatoes, then steam them until tender, approximately 10 minutes. Cut potatoes into 1/4 inch thick slices. Melt butter in a large skillet. Add potato slices and cook for 15 minutes, shaking pan periodically. After 10 minutes, add salt and pepper; turn potatoes. In a small skillet, saute onions in olive oil until browned. Add onions and parsley to potatoes and cook for five minutes more. 90 calories per serving.

Friday, November 13, 2009

Burung

Salam pagi Jumaat yang mulia.....kita berkongsi kisah dan rezeki dengan burung yang banyak berterbangan di belakang rumah ni.....si kecik pipit yang banyak terbang bersusun dan singgah dipagar jiran sebelah.... cit, cit, cit.....riuh sekali bunyinya.....tiung yang bising pula terbang jauh bila nampak kita.... akan datang semula selepas kita tabur makanan kat situ.....yang tinggal hanyalah merpati ni saja.... makan roti yang baru ku tabur...... burung2 ni seperti dah terbiasa.... tiap pagi akan datang dan menanti rezekinya dibelakang rumahku.....pipit, tiung dan merpati.....sama-samalah kita kongsi rezeki yang Tuhan bagi......


Kerabu epal hijau.... menu untuk lunch..... sempoi dan sedap.... senang menyediakan nya pulak tu...potong2 gaul dah siap..... dah banyak kali wat ni.... resepi dari Penyulawa @ MyR. boleh jugak tengok sini ya.....


sambal sotong.... makan ngan nasi panas panas.... uh.... sedap nyer....(pada tekak kak rose le....) x teringat dah pasal diet tu....


Karipap inti kentang... wat untuk minum petang lak...... goreng ngan api beso.... jadilah cik hangus karipap kita tu....no dinner k... sbb dah makan karipap ni dengan kopi hitam.....kira ok la tu kan....

Wednesday, November 11, 2009

Kuih bakar


mmmm.....nape kuih ku x jadi cantek macam yang hana tu buat ek? ......sememeh semacam je... tapi rasa tetap sedap, lembut dan lemak lemak gitu..... sayangnya..... buruk sungguh rupamu hai kuih bakar......mungkin nak kena try wat banyak kali baru jadi cantik kot? practice make perfect?..... ada sapa boleh bagi petua?..... hai.... manyaknya soklan.... maklumlah baru nak belajar wat kuih ni.....
Apa pun amik resepi dari hana dan joayee dan bebanyak tima kasih pada anda berdua ya..... kak rose kopi resepinyer ya......

Bahan-bahan
  • 1 cup gula
  • 1 cup jus pandan (atau air + pandan essence)
  • 2 cup tepung gandum
  • 2 1/4 cup santan (atau 1 can santan-450ml )
  • 2 tbs butter
  • 3 biji telur
  • 1/2 tsp garam
  • colour hijau
  • bijan
Cara-cara
  1. campurkan semua bahan. blend sampai sebati.
  2. masukkan 2 tbs minyak dlm loyang .
  3. panaskan loyang dlm oven. bila minyak dah panas, masukkan mixture kuih tadi, taburkan bijan. bakar @180 sampai brown atau garing. *lepas 20minit baru hana taburkan bijan! supaya bijan nmpk cantik dan tak hangit sbb hana gune bijan yg dh sangai.Jgn terlalu lewat taburkan bijan kerna bila dh masak bijan akan tertanggal dr permukaan kuih.

Tuesday, November 10, 2009

Sotong goreng kunyit

Lauk lunch tadi..... sotong goreng kunyit. suma taruh punya.... x yah sayur dah.... jimat kan?....untung dapat abang yang x kisah pasal makan ..... mulanya memang x nak masak sbb masih dalam program tu....(entah bila la nak kurus ni?).....tu yang masuk segala menda dalam tu sampai sotong pun dah ilang.... tertimbus dek sayuran...... tapi untuk abang masak lah jugak..... kak rose x makan pun.... ngencesssss je ler!


Goreng sotong ngan minyak zaiton ni.... nak jaga kesihatan kan......biar pun mahal sikit tapi banyak kelebihannya guna minyak zaiton ni.....

Monday, November 9, 2009

Grapefruits & Maggie goreng

image grapefriut yang cik google carikan.....

isi grapefruit yang kak rose dah buangkan seratnya...

Health Benefits

Rich in the Nutritional Powerhouse Vitamin C

Grapefruit is an excellent source of vitamin C, a vitamin that helps to support the immune system. Vitamin C-rich foods like grapefruit may help reduce cold symptoms or severity of cold symptoms; over 20 scientific studies have suggested that vitamin C is a cold-fighter. Vitamin C also prevents the free radical damage that triggers the inflammatory cascade, and is therefore also associated with reduced severity of inflammatory conditions, such as asthma, osteoarthritis, and rheumatoid arthritis. As free radicals can oxidize cholesterol and lead to plaques that may rupture causing heart attacks or stroke, vitamin C is beneficial to promoting cardiovascular health. Owing to the multitude of vitamin C's health benefits, it is not surprising that research has shown that consumption of vegetables and fruits high in this nutrient is associated with a reduced risk of death from all causes including heart disease, stroke and cancer.

Read more about grapefruit here

Kak rose masih dalam program diet.... dan grapefruit adalah salah satu dari menu utamanya....walaupun masam pada tekak kak rose ni,..... tapi makan jugak le.... sambil pejam mata.... eeee.... masam nyer.... tak suka tau!

Kalau lah boleh makan yang ni......gerammmm nak ngap je rasanya megi goreng ni..... eh.... sabo sabo..... resepi dari hana yang dia amik blackjack tu..... x rasa pun.... tapi ngences juga lak nengok nyer.....kak rose tambah toge ngan sotong.... untuk abang dinner malam tadi. Thanks tuk anda berdua dan izinkan kak rose kopipes resepinya.....

Bahan-bahan
  • 2 biji telur
  • 2 ulas bawang putih - hana tmbh bwg merah n cili padi sket then tumbuk.
  • 4 peket maggie perisa kari
  • 2 peket perencah kari(perencah yg dlm maggie )
  • 3~4 batang kacang panjang-potong dlm 3~4cm panjang.- x ltk! ganti sawi jer..
  • 1/2 btg lobak merah-potong kecil memanjang
  • 2 cawan air
  • kicap sket - nih hana tmbh gak
  • minyak untuk menumis
  • utk hiasan:
  • - daun bawang
  • - bawang goreng
  • - cili merah
Cara-cara
  1. Panaskan sikit minyak dalam kuali. Masukkan telur dan kacau-kacau biar jadi scrambled egg. Angkat dan ketepikan.
  2. Ketuk-ketuk bawang putih dan cincang halus. Panaskan sikit minyak dalam kuali. Tumiskan bawang putih sehingga naik bau.. atau nampak perang.
  3. Kemudian masukkan perencah kari yg telah dicampur dgn sedikit air. Tumis sehingga keluar bau wangi.
  4. Masukkan sayur (bleh juga nk masukkan sayur2 lain) .Kacau-kacau sekejap dan masukkan air. Biarkan mendidih.
  5. Kemudian masukkan maggie. Patahkan maggie kepada 2 bahagian supaya senang nak lembik. Kacau biar semua serata dan maggie lembik. Kalau air dah kering tapi maggie masih lagi keras, bolehlah tambah sedikit air lagi.
  6. Akhir sekali masukkanlah scrambled egg tadi. Kacau rata.
  7. Angkat dan hias dengan bahan-bahan hias. Makanlah panas-panas.